logo (7)

 

Even omdraaien en weg is de kleine

 

 

peuter

 

Een peuter krijgt een polsbandje met zijn naam en een telefoonnummer om.

 Jaarlijks ‘verdwijnen’ tijdens bezoek aan strand of pretpark tienduizenden kinderen voor korte tijd.

 

 

DEN HAAG - Dikke tranen op de kleuterwangen.

 

 

Tussen alle badhanddoeken en vreemde ‘mevrouwen en meneren’ is mama nergens te zien. Gelukkig ziet een badgast het grote verdriet en brengt de kleine naar een strandwachtpost zodat de moeder kan worden opgespoord. Het is een scenario dat de strandwachten van de Haagse Vrijwillige Reddingsbrigade (HVRB) maar al te goed kennen. “Het kan snel gaan, je draait je om en weg is de kleine,” aldus HVRB-woordvoerder Robbert Salome. De afgelopen week werden in Nederland op het strand 135 zoekgeraakte of gevonden kinderen met hun ouders of begeleiders herenigd, meldt Reddingsbrigade Nederland. Jaarlijks ‘verdwijnen’ tienduizenden kinderen voor korte tijd.

 

Ondernemers verzinnen dan ook van alles om ouders bij het zoeken te helpen. “We willen het schrikmoment voorkomen,” aldus ondernemer Hans Stee over zijn nieuwste product IonKids. Het kind krijgt een op een horloge lijkend zendertje en de ouders hebben een ontvanger. Tot op 180 meter kunnen zij in de gaten houden waar hun kroost is. Gaat een kind te ver dan klinkt er een alarm. “Het is een derde oog dat ouders helpt,” aldus Stee. “Een soort elektronisch toezicht,” reageert Salome. “Dat heb ik nog nooit gezien.” De polsbandjes, via internet bij diverse fabrikanten te koop, zijn daarentegen overbekend. “Werkt prima. Voor omstanders is het een peulenschil om het mobiele nummer dat op het bandje staat te bellen. Scheelt ons veel werk.” Volgens het Rode Kruis is het handig een foto van het kind te nemen met de kleding die het die dag aan heeft. Dit maakt het zoeken makkelijker. Of schrijf met watervaste stift het 06-nummer van de ouders op het kinderhandje.

 

Ouders kunnen ook kiezen voor roestvrijstalen identiteitsplaatjes met ketting die worden gebruikt door het Amerikaanse leger. Een ideaal product, dacht Peter Wienecke, directeur van het Nederlandse bedrijf The Tag Company. “Het kan tegen zoet en zout water, gegevens kunnen niet worden weggeveegd en het ding heeft geen batterijen nodig.” Vorig jaar verkocht hij naar eigen zeggen 26.000 van deze naamplaatjes voor kinderen. Raakt een kind het in de golven niet makkelijk kwijt? “Wij adviseren het kettinkje in te korten.” Alle hulpmiddelen ten spijt blijft letterlijk een oogje op de kinderen houden nog het best, benadrukt een woordvoerster van Stichting Consument en Veiligheid. Het gevaar van ‘elektronisch toezicht’ is een vals gevoel van veiligheid. Zo lang er geen piepjes of bliepjes te horen zijn, is alles toch immers goed? “Laat je kleintjes nooit uit je gezichtsveld verdwijnen,” aldus de zegsvrouw. “Dit is het belangrijkste, de rest is een hulpmiddel.”

 

 

 

 

Een bijdrage van Redactie: Breda-en-alles-daaromheen.

 

29 juli 2008

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN