Bron: http://www.bndestem.nl/regio/breda/5472030/Welcome-in-the-lovely-city-of-Breda.ece

 

“Welcome in the lovely city of Breda”

 

stefanie-facebook

 

Stefanie Schachtschabel in hotel De Keyser.

In elke kamer wordt, zodra de televisie wordt aangezet, automatisch

het promotiefilmpje uitgezonden dat zij maakte over Breda.

 

 

BREDA - Het idee kwam toen Stefanie Schachtschabel voor haar werk helemaal alleen in een hotelkamer was in Kuala Lumpur. Ze deed de televisie aan, viel onmiddellijk in een promotiefilmpje voor de stad, zag een restaurant dat haar aansprak en ging er heen. “Ik had vaker zulke films gezien in hotels,” zegt ze. “Nu merkte ik dat het werkte. En opeens vroeg ik me af of dergelijke stadspromotiefilms eigenlijk ook in Nederlandse hotels werden uitgezonden.” Nee dus. Schachtschabel zag een gouden kans liggen. In de stad waar ze opgroeide, Breda, polste ze bij Joop Sweere van Golden Tulip Hotel De Keyser hoe hij dacht over de introductie van stadsfilms. “Hij vond het een goed idee.” Voor Schachtschabel het teken om te beginnen. In Breda.

 

 

 

breda-mark 003

 

Golden Tulip Hotel “De Keyser” – Keizerstraat 5 - Breda

(Foto: Kees Wittenbols – 2009)

 

 

Het was 2007. Enthousiast over haar stad ging Schachtschabel aan de slag. Ze benaderde horeca, winkels, de gemeente. Uiteindelijk maakte ze, samen met de FilmFactory haar eerste CityFilm. Het bleek een succes. Toeristen en zakenmensen die in één van de Bredase hotels de film zagen, bezochten de zaken die er in werden genoemd. Ze wisten de weg naar de Grote Kerk te vinden, naar het Begijnhof, maar ook naar het casino, het Chassé Theater. Het succes was zo groot, dat van het één het ander kwam. Schachtschabel toog naar Haarlem, maakte een vergelijkbare film. Steden als Den Haag, Amsterdam en Groningen volgden. “Inmiddels hebben we zestien cityfilms gemaakt,” zegt Schachtschabel, niet zonder trots.

 

Zelfs Belgische steden als Hasselt en Antwerpen wisten haar te vinden. Zuid-Afrika komt eraan. En grote organisaties als het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen en de KLM hebben grote belangstelling getoond. Die films zijn trouwens in het Engels. Wijzen op bezienswaardigheden, op winkels en horeca die met name interessant zijn voor zakenmensen, voor de wat beter gesitueerde toerist. Voor buitenlanders ook. “Vandaar een café als O’Mearas,” zegt Schachtschabel. “Als Ierse pub aantrekkelijk voor een internationaal publiek.” De presentatie is in handen van acteurs als Mark van Eeuwen (Goede Tijden, Slechte Tijden). Maar ook Tamara Brinkman, professioneel presentatrice van RTL Travel, verbond zich aan de CityFilms. De film krijgt er een beetje het karakter door van een reisprogramma op televisie. “Eén nadeel kleeft er aan de stadsfilms,” zegt Schachtschabel. “Na een tijdje moeten ze worden aangepast.” Zo is in de film van Breda een prominente rol weggelegd voor M. “Dat bestaat niet meer.” En voor het Hart van Breda. “Dat is afgebrand.”

 

 

city-film

 

 

Een update is inmiddels gemaakt. Met als presentator Jeroen Klinkers, die inmiddels mede-eigenaar is van CityFilm. Met meer cultuur en een beetje minder horeca. “Dat hebben we geleerd. We moeten streng kiezen uit de horeca die we verwerken. Het moet niet te veel zijn, zoals in de eerste film over Breda.” Een selectie is prettiger om te zien. Haar nieuwe Breda-film ligt inmiddels op de montagetafel en kan elk moment in het videosysteem van de Bredase hotels worden geschoven. En de Bredanaar? Die kan zoeken op www.cityfilm.tv. Kijken naar de eigen stad. Trots zien wat de toerist wordt aangeboden. Of zelf even een kijkje nemen in een andere stad. Ook leuk.

 

 

 

5 september 2009

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN