Bron: http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/5300721/Brabant-aan-Zee-realiteit-of-luchtkasteel.ece

 

West-Brabant het nieuwe Friesland van Nederland?

 

“Brabant aan Zee”

Realiteit of luchtkasteel?

 

 

Willemstad

(Foto: Kees Wittenbols – april 2007)

 

 

West-Brabant het nieuwe Friesland van Nederland? “Waarom niet,” reageren Nico Sommen en Femke van Damme, toeristisch medewerkers van het SES, het samenwerkingsverband van de achttien West-Brabantse gemeenten en Tholen mogen geloven. “Deze regio heeft zoveel potentie als het om waterrecreatie gaat. We hebben de Biesbosch, onze waterwegen, zeearmen, historische steden aan het water, de relatie met Zeeland; het moet alleen wel ontwikkeld worden.” Dat moet gaan gebeuren met “Brabant aan Zee.” Een ambitieus plan dat in opdracht van de negentien gemeenten is ontwikkeld en zijn naam ontleent aan het voornemen van het kabinet om de randmeren die West-Brabant omspoelen vanaf 2015 in open verbinding met de zee te stellen.

 

Brabant aan Zee borduurt voort op dat thema. Het plan bestaat uit een kleine zeventig, deels al bestaande, projecten die met elkaar gemeen hebben dat ze allemaal om water draaien. Variërend van het opknappen van historische havenfronten in de regio, de aanleg van nieuwe jachthavens, het in ere herstellen van de veerpontjes die lang dienst deden, tot de aanleg van kilometerslange wandel- en fietspaden langs de oevers van de Vliet of Mark. Het meest tot de verbeelding sprekende project isSail West-Brabant.” Een jaarlijkse botenparade, die in de toekomst om toerbeurt georganiseerd wordt in één van de West-Brabantse gemeenten. Het ene jaar een bonte stoet platbodems op het Zoommeer bij Bergen op Zoom, het andere jaar een vlaggetjesparade met motorjachten op de Mark. “Sail West-Brabant moet het visitekaartje worden van de watersportregio die we straks willen zijn,” zegt Harry Nuijten, projectleider van Brabant aan Zee en in het dagelijks leven burgemeester van Alphen-Chaam, niet bepaald de meest waterrijke gemeente in de regio.

 

 

 

 

Steenbergen

(Foto: Kees Wittenbols – mei 2007)

 

 

Maar voorlopig bestaat Brabant aan Zee alleen nog maar op papier. Om alle plannen in praktijk te brengen, is geld nodig, veel geld. “Voor de eerste fase zo’n 38 miljoen euro,” becijfert Nuijten. “De helft komt voor rekening van de gemeenten, de rest moet uit andere bronnen komen zoals de provincie Noord-Brabant en mogelijkerwijs uit Brussel.” Grote bedragen, beseft ook Nuijten. Maar de investering, luidt de veronderstelling, betaalt zich in de toekomst dubbel en dwars terug door duizenden extra toeristen die de nieuwe waterregio West-Brabant gaat trekken. Vooralsnog wordt uitgegaan van twintig procent meer toeristische en zakelijke overnachtingen in 2015 en nog eens tien procent extra bezoekers aan de stadscentra.

 

Dat West-Brabant zijn kaarten op de watersport zet, verbaast de ‘concurrentie’ in de persoon van Paul van Gessel, directeur van Fryslân Marketing, het bureau dat met een budget van 3,1 miljoen euro per jaar Friesland in binnen- en buitenland promoot, niet. Want watersport is big business. Alleen al in Friesland goed voor een omzet van 300 miljoen euro per jaar. Van Gessel: “Watersport is economisch zéér interessant. Temeer omdat je met deze vorm van toerisme veel ouderen in de leeftijd van 50 tot 70 bereikt. Een groep die over tijd en financiële middelen beschikt.” Maar Friesland geldt dan ook als het watersportmekka van Nederland. West-Brabant moet die status nog krijgen. Een niet onmogelijke opgave, denkt Van Gessel. Maar dan moet er wel veel gebeuren. “Het belangrijkste is je geloofwaardigheid. Je moet als regio wat te bieden hebben. Dat betekent dat je fors zult moeten investeren in je hardware, je watersportvoorzieningen.” Maar daar is de regio er niet mee. “Dan moet je je gaan verkopen. Dat betekent een duidelijk marketing- en promotieprofiel van je regio maken dat je gaat uitdragen. En niet een jaar, maar vele jaren achtereen. Pas dan kun je succes boeken.”

 

 

 

 

Tholen stad

(Foto: Kees Wittenbols – 20 mei 2009)

 

 

Friese raad voor een toekomstig concurrent? “Ik zou liever zeggen concollega. Wij hebben nota bene zelf een brabander, Geert Hoes, ingehuurd om Friesland te promoten. En Guus Meeuwis doet ook wel eens wat voor ons.” En eigenlijk, vervolgt Van Gessel zijn verhaal, zou het Friesland niet eens slecht uitkomen als er een groot watersportgebied bijkomt. Hij doelt op de Friese pogingen om het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen zover te krijgen de vaderlandse watersportmogelijkheden in het buitenland beter te promoten. Want daar schort het aan. “Het belang van de watersport wordt door het NBTC onvoldoende onderkend. Hoe meer regio’s iets met watersport gaan doen, hoe groter de druk om dat te verbeteren.” Alle mooie bedoelingen ten spijt, West-Brabant heeft de afgelopen decennia meer ambitieuze toeristische plannen gekend waarvan nog bitter weinig terecht is gekomen. Toeristisch gezien telt de regio nauwelijks mee en rijdt de toerist er op z’n best over de A58 doorheen, op weg naar Zeeland. Maar dat is straks verleden tijd, is de overtuiging van Jan Hoogendoorn, burgemeester van het waterrijke Steenbergen. “Als je het over toerisme in West-Brabant hebt, moet je constateren dat we al heel lang worstelen met het diffuse karakter van onze regio. Want wat is West-Brabant nou eigenlijk? Omdat dat zo onduidelijk was, was het ook moeilijk jezelf naar buiten toe te presenteren? Brabant aan Zee lost dat probleem op. Watersport wordt het toeristische handelsmerk van West-Brabant.”

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

Bron: http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/5300724/Plan-is-veel-te-eenzijdig.ece

 

“Plan is veel te eenzijdig”

 

Wie? Peter Mies. Wat? voorzitter van de stichting Kwaliteit Vrijetijdsvoorziening en Dienstverlening, een organisatie die het toerisme in West-Brabant probeert te bevorderen. West-Brabant watersportmekka? “Ik vraag me af of het lukt om van West-Brabant een echt watersportmekka te maken zoals Friesland dat is. Ik ben bang dat we daarvoor in deze regio toch teveel gebieden hebben die daarvoor niet aantrekkelijk genoeg zijn.” “Wat me verder een beetje stoort, is dat de plannen alleen maar over water, water en nog eens water gaan. Alsof West-Brabant verder niets te bieden zou hebben. Je moet je ook afvragen of we de watersport met dit plan niet belangrijker maken dan ze in werkelijk is.” “Ik vind het jammer dat ik in de plannen zo weinig lees hoe je de combinatie water-land toeristisch in deze regio verder kunt ontwikkelen. Het gaat alleen maar over haventjes. Ook heb ik wat moeite met de naam Brabant aan Zee? Klinkt misschien goed voor Willemstad of Steenbergen. Maar voor Breda of de Brabantse Wal. Hoe gaan ze het dan noemen? Baronie aan Zee of Brabantse Wal aan zee?”

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

Bron: http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/5300723/Watertoerisme-onderschat.ece

 

 

“Watertoerisme onderschat”

 

Wie? Peter Vermeeren. Wat? Eigenaar van het rondvaartbedrijf Durme Stad in Geertruidenberg. Hij is tevens bestuurslid van de vereniging Varen in Brabant. West-Brabant watersportmekka? “Je houdt altijd critici die roepen dat het met dit plan ook wel weer niks zal worden. Maar daar behoor ik niet toe. Integendeel: ik geloof in Brabant aan Zee.” Vermeeren vaart al veertien jaar met zijn rondvaartboot over de West-Brabantse waterwegen. Bijvoorbeeld van de haven in Oosterhout, via Terheijden naar het haventje in Oudenbosch en vice versa. Maar ook naar de haventjes van Tilburg en die van Oirschot. “Een groot succes,” verzekert Vermeeren. “In de zomermaanden zit de boot, natuurlijk wel afhankelijk van het weer, vol met dagjesmensen. Dan nemen ze de fiets mee, stappen in Oudenbosch van de boot en fietsen terug. Dat is niet alleen goed voor mijn bedrijf, maar ook voor de middenstand. Want die mensen pakken een terrasje, kijken eens even in zo’n stadje rond. Economisch gezien is het watertoerisme veel belangrijker dan menigeen denkt.” Maar, waarschuwt hij, de ontwikkeling van West-Brabant tot watersportmekka is wel een zaak van lange adem. “Daar is tijd en geld voor nodig. Ik weet nog dat wij in de jaren tachtig begonnen zijn de vaarroute tussen Geertruidenberg en Dintelmond te verbeteren. Uiteindelijk zijn op veel plaatsen langs die route jachthavens ontstaan.”

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

Bron: http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/5300722/Als-je-wat-wilt-moet-je-ambities-hebben.ece

 

 

“Als je wat wilt, moet je ambities hebben”

 

Wie? Maarten Velthoen. Wat? Jarenlang bestuurslid van de landelijke Watersportbond en huidige vice-voorzitter van watersportvereniging De Schelde in Bergen op Zoom. West-Brabant watersportmekka? “De ambities zijn hoog. Maar ambitie moet je nou eenmaal hebben als je iets wilt. Vast staat dat West-Brabant op watersportgebied absoluut mogelijkheden heeft. Er liggen kansen, maar dan moeten ze wel gepakt worden. En of West-Brabant dan uiteindelijk kan uitgroeien tot een watersportgebied zoals Friesland dat al is? Wanneer je de onderdelen in het plan Brabant aan Zee slim aaneenrijgt en dat goed uitvent, met een gedegen marketingplan, zie ik zeker mogelijkheden.”

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

Zie ook:

 

Tholen in beeld

Steenbergen in beeld

Willemstad in beeld

 

www.upvideo.nl

 

 

Dit artikel kunt u ook lezen op de website van: www.webscene.nl (blogs)

 

25 juli 2009

 

Home